BARRANDOV: (XVI.-Barrandov).
El. dr. č. 5. Výst st. Hlubočepy (konečná). Vpřed silnicí přes trať a buď vlevo novou silnicí, neb k přemostění a schody vzhůru.
Pojmenováno po slavném geologu Joach. Barrandovi, jemuž byla zasazena
pamětní deska na skále u silnice chuchelské, o níž viz při ul. Barrandově.
Potěšitelným zůstává, že přes oprávněné stesky na mnohé rušení starých
budov vyskytují se projekty, které naší Prahu chtí ozdobiti něčím ojedinělým
a tak zasaditi zdobný démant v zářící korunu její slávy. Takovým vpravdě
ojedinělým projektem jest nákladné vybudování typicky amerického "zahradního
města - Barrandova". Projektant inž. V. Havel, po studiu podobných
zahradních měst v Americe, přikročil k uskutečnění svého projektu s vážností
a přesným vytýčením i drobností, které bystrému pozorovateli neuniknou.
Jdeme-li od konečné stanice elektr. drah č. 5 "Hlubočepy" silnicí vpřed,
přejdeme trať, která projíždí Pražanům málo známý, romantický "pražský
Simmering" (o němž viz při Praze a okolí). Po několika dalších krocích
upoutá nás po levé straně přeložení části státní silnice Zbraslavské směrem
k Vltavě, aby docíleno bylo potřebného profilu pro betonový most, který se
klene nad hlavní silnicí a bude i s náměstíčkem tvořiti vjezd na hlavní
barrandovskou silnici. Na most vedou s hlavní silnice široké schody pro
pěší. Most ústí do skály a v téže vysekané silnici, která se mírným obloukem
stáčí nad starými domy v pravo až k býv. lomu, kde se rozdvojuje. V levé
části činí mírný dvojitý záhyb a pak mírně stoupá vpravo, kde se silnice opět
sloučí a připojí na sliveneckou silnici. Četné přípojky spojují teren. V
prvém ohybu silnice odbočíme v levo v sadovou část Barrandova, již provádí
zahradní architekt J. Vaněk z Chrudimi. Zde nejlépe vidíme, s jakou
svědomitostí jest tu pracováno. Několika schody jakoby vytesanými ve skále
(po stranách obloženy omšelou skalou), vejdeme na sadově upravenou cestu.
Zalesněný sráz po levé straně "vylepšen" nově vysazenými stromky, ne však v
přímočaré úpravě sadové, nýbrž nestejnoměrně vysázené "divoce" a přece tak
přirozeně. Poněkud dále staneme na prvém vrcholu skály, kde na malém
platteau, v štěrbinách skal vysázeny zvláštní druhy protěží a květin, jimž
se na skalách daří. Kamenem osazený okruh skýtá vyhlídkové místo do údolí
Vltavského a na zavltavské vrchy. Při dalším pokračování vidíme více
podobných odboček, až konečně dostoupíme k hlavnímu platteau, kde
pravděpodobně bude základna příštího Barrandova. Zde, nad hlavní, rozsáhlou,
polokruhovou skalní strží, na okraji vroubenou balvanovitým přírodním
zábradlím (vzhledu hradního ochozu, kterýžto dojem zvyšuje v pravo mohutná
kamenná vyhlídková věž), zvedají se terasovitě upravené záhony, jimž
dominuje novostavba vyhlídkové kavárny a retaurace. Mnoho tu vykonala sama
romantika přírody, která pečlivě doplňována rozvážnými projekty, vytvoří tu
skutečně jedinečnou čtvrť Prahy. Zdravý vzduch, slunce, nádherný výhled do
údolí hlubočepského a vltavského až daleko za Zbraslav, těsné sousedství s
Prahou a výhodné, pohodlné spoje s vnitřním městem. Kde jaký volný svah bude
okrášlen stromovím, květinami, keři, travou a pod, jak na mnohých místech
možno již nyní zříti. Nahoře na planině bude representační široká
promenáda ukončená vzhlednou kolonádou s obchody. Bude tu prostě postaráno o
vše, což potvrzuje, že se tu rodí chvályhodné dílo. Spolupracovníky inž. V.
Havla jsou: arch. Max Urban (regulační projekt), fa dr. Ješ a inž. Brazdil
(technické vedení stavby a kanalisaci), fa inž. Strnad (přeložení stát.
silnice a výstavba úseku 0.155 až 0.700), zahrad. arch. J. Vaněk, Chrudim
(zahradní a sadovou úpravu), fa Šmíd (vodovod). Žádní američtí projektanti a
finančníci, nýbrž naši lidé budují jedinečnou zahradní a vyhlídkovou
čtvrť Barrandov, novodobý démant v čelence naší stověžaté Prahy.
Barrandov rozkládá se od nové výstupní silnice na svazích mezi chuchelskou silnicí a Hlubočepy, nad známou Barrandovou deskou, velkoryse řeší osídlení romantických, pro hygienické bydlení stvořených svahů a končí směrem k osadě Slivenci. Celý terén rozdělen na 200 parcel o výměře 200 až 1200 čtvereč. sáhů.
|